Tekfen Filarmoni klarnetin üstatlarını ağırladı
Tekfen Filarmoni, sonbahar konserleri ile klarnetin yıldız ismi Sebastian Manz’ı Ankaralı ve İstanbullu müzikseverlerle buluşturdu. Büyüleyici entonasyonu ve teknik becerisiyle “benzersiz” olarak nitelendirilen Sebastian Manz’a, sevilen Türk klarnet virtüözü Serkan Çağrı da eşlik etti.
Şef Aziz Shokhakimov yönetimindeki Tekfen Filarmoni’nin konuk solisti Sebastian Manz, müzik otoriteleri tarafından günümüzün en yetenekli klarnetçilerinden biri kabul ediliyor. Kendisi hakkında “Klarnetini konuşturmakla kalmıyor, onunla adeta dinleyenleri büyülüyor” yorumu yapılan Alman sanatçı, ARD Uluslararası Müzik Yarışması’nı 40 yıl aradan sonra klarnet ile kazanan ilk isim. Aynı zamanda nefesli çalgılardan oluşan Variation5 adlı grubuyla da dünya çapında tanınan genç müzisyen, her çalışmasıyla, albümlerinde ve konserlerinde düzenleme ve beste yapma konusunda eşsiz bir yetenek sergiliyor.
Klasik müzikseverlere, enstrümanlarının gerçek ustalarını dinletmekten heyecan duyan Tekfen Filarmoni, geleneksel sonbahar konserlerinde bu kez Sebastian Manz ile müzikseverlere unutulmaz bir klarnet deneyimi yaşattı.
Orkestranın 13 Kasım’da Ankara CSO Sahnesi’nde başlayan sonbahar turnesi, 14 Kasım’da İstanbul Lütfi Kırdar’da verilen konserin ardından 15 Kasım’da Hisar Okulları’ndaki temsille sona erdi. Ankara ve Hisar Okulları’ndaki konserlerde Sebastian Manz’a, renkli kişiliğiyle de tanınan Türk klarnet virtüözü ve akademisyen Serkan Çağrı da Andrey Babayev’in “Nazende Sevgilim” adlı eserinde eşlik etti.
Programlarında Türk bestelerine yer vermeyi önemseyen Tekfen Filarmoni, sonbahar konserlerine de Ferit Alnar’ın “Prelüd ve İki Dans” eseriyle başladı. Sebastian Manz’ın solistliğinde Weber’in 2 No’lu Klarnet Konçertosu’nu seslendiren orkestra, programında Çaykovski’nin 4 No’lu Senfonisi’ne de yer verdi.
"Performans esnasında şapşal görünmekten korkmuyorum!"
Riske girmeyerek sadece mükemmeli çalmaya çalışan çok fazla müzisyen var. Bu benim tarzım değil. Konserlerimde insanları benliğim, mizah ve mümkün olan her duyguyla yakalamaya çalışıyorum. Performans esnasında şapşal görünmekten korkmuyorum. İnsanlara sadece müzik dinletmek istemiyorum, onlara bir hikâye anlatmak, bir deneyim yaşatmak istiyorum.
Türk müziğinde kullanılan sol klarnete aşina değilim. Bu nedenle genel olarak klarnet sesi ve müziği konusundaki bilgimi artırmak ve kendimi geliştirmek için eşsiz bir fırsat bu. Türk müziğindeki esnekliği çok seviyorum. Stuttgart’ta zaman zaman virtüöz seviyesinde ve kendine has bir çalışı olan Türk klarnetçiler görüyoruz. Caz ve Klezmer müziği de çalıyorum ve bu nedenle Serkan (Çağrı) ile birbirimize yabancı kalmayacağımıza inanıyorum. Onunla müziğimizi paylaşmayı sabırsızlıkla bekliyorum.
ÖDÜLE DOYMAYAN BİR KLARNET ÜSTADI
Sebastian Manz
Rus kemancı Boris Goldstein’in torunu ve iki piyanistin çocuğu olarak 1986 yılında Almanya’nın Hannover kentinde doğan Sebastian Manz’ın müzikal kökenleri, ailesinin Alman-Rus geçmişinden geliyor. Manz, 6 yaşında, bir çocuk korosunda şarkı söyleyerek müziğe başladı. İlk olarak piyano çalmayı öğrendi, fakat Benny Goodman’in Carl Maria von Weber'in Mi Bemol Majör Konçerto kaydını dinledikten sonra, onu çok etkileyen klarnete yoğunlaşmaya karar verdi. En önemli öğretmenleri ve destekçileri arasında, başarılı ve popüler klarnetçiler Sabine Meyer ve Rainer Wehle de vardı.
Manz için dönüm noktası, 2008 yılının Eylül ayında Münih’te ARD Uluslararası Müzik Yarışması’nda elde ettiği başarı oldu. Bu yarışmada, kırk yıldır ödül verilmeyen klarnet kategorisinde birincilik kazanmasının yanı sıra, tüm müzisyenlerin gözünü diktiği Seyirci Ödülü ve bazı özel ödüllerin de sahibi oldu. Manz, bu yarışmadan sadece birkaç ay evvel, birlikte çaldığı piyanist Martin Klett ile birlikte Alman Müzik Yarışması’nda da birincilik ödülünü kazanmıştı. Sebastian Manz, 2010 yılından bu yana Stuttgart’ta SWR Senfoni Orkestrası’nda solo klarnetçi olarak yer alıyor.
Manz, 2018/2019 sezonuna, konuk müzisyen olarak yer aldığı nefesli çalgılar topluluğu Variation5 ile Köln, Lindau, Nienburg, Viersen, İsviçre başta olmak üzere pek çok yerde verdiği konserlerle başladı. Ayrıca, Nuremberg Senfoni Orkestrası’nda Carl Maria von Weber ve Aaron Copland klarnet konçertolarını solist olarak çaldı. Avusturalya’daki ilk konserini Huntington Estate Müzik Festivali’nde verirken, 2019 baharında New York’ta Lincoln Center’da, Chamber Music Society’nin “The Bowers Program”ının bir parçası olarak dört konser verdi. Münih Senfoni Orkestrası, Staatskapelle Halle, German Chamber Orkestra Berlin ve Baden Baden Filarmoni Orkestrası’nda konuk müzisyen oldu. Ayrıca Konzerthaus Dortmund, Laeiszhalle Hamburg, Berliner Philharmonie, Philharmonie am Gasteig ve Kieler Schloss’un çeşitli projelerinde yer aldı.
Diskografisi, Manz’ın ayrıntılar ve farklı konseptler konusundaki sezilerini vurgulayan çok sayıda ödül içeriyor. Her çalışmasıyla, albümlerinde ve konserlerinde düzenleme ve beste yapma konusunda eşsiz bir yetenek sergileyen Manz, konser çalışmalarının yanı sıra klasik müziği okullara taşımayı taahhüt eden “Rhapsody in School” organizasyonunda da aktif olarak görev alıyor. Manz ayrıca, 2018'de Alpenarte Festivali’ne sanat yönetmeni olarak atandı.
KLARNETİN SEVİLEN İSMİ
Serkan Çağrı
Klezmer müziğinin en önemli temsilcilerinden biri olan 75 yaşındaki ünlü klarnetist Giora Fiedman’ın İstanbul'da verdiği bir konserde kendisini sahneye davet ederek, “O, klarnete benim şu an geldiğim noktadan başladı” dediği genç yetenek Serkan Çağrı, Edirne’nin Keşan ilçesinde doğdu. Henüz 7 yaşındayken klarnetle tanışan sanatçı, 13 yaşına geldiğinde gelenekselleşmiş Erguvan Festivali kapsamında düzenlenen ve katılımcıların yaş ortalamasının 40 olduğu “En İyi Klarnet İcracısı Yarışması”nda özel ödüle layık görüldü. 1995 yılında Ege Üniversitesi Devlet Türk Müziği Konservatuvarı’nda lisans öğrenimine başladı. 1998 yılında ise İTÜ Devlet Türk Müziği Konservatuvarı'na geçiş yaparak üniversite öğrenimini burada tamamladı. Aynı üniversitede öğretim görevlisi olarak çalışmaya başlayan sanatçı, burada üç yıl klarnet eğitmeni olarak görev yaptı. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Musikisi Bölümü'nde yüksek lisans öğrenimini tamamlayan Çağrı, Bakû Müzik Akademisi'nde doktora öğrenimine devam ediyor.
Dünyanın önde gelen nefesli enstrüman firmalarından Amati-Denak, Serkan Çağrı tarafından tavsiye edilen perde tasarımını uygulayarak ürettiği yeni klarnet modeline Çağrı’nın ismini verdi. Daha sonra Alman müzik aletleri üreticisi Hammerschmidt-Klingson tarafından da talep gören bu model, aynı isimle tüm dünyada satılmaya başladı.
Yıllardır yurtiçinde ve yurtdışında verdiği başarılı konserlerle adından sıkça söz ettiren sanatçı, Vassilis Saleas, Buika, Sting, Despina Vandi, George Zamphir, Gypsy Kings Heritage, Giora Feidman, Trilok Gurto, Ian Anderson ve Kocani Orkestrası gibi dünyaca ünlü pek çok müzisyenle ortak sahne çalışmalarında bulundu. Konserlerin yanı sıra bir yandan da akademik çalışmalarını sürdüren Çağrı, Türk Müziği’nde kullanılan sol klarnet üzerine yaptığı araştırmalar sonucu hazırladığı tez, makale ve eğitim kitabı ile de bu alanda öncü oldu. Çağrı’nın icrası ve teknikleri, başka akademisyenler tarafından da tez konusu yapıldı.
Sinema filmlerine müzik yönetmenliği yapan, bugüne kadar birçok albümü yayınlanan, TRT’de müzik programları hazırlayıp sunan ve son olarak günümüz genç sanatçılarıyla beraber sohbet tadında programlar gerçekleştiren Serkan Çağrı, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı Halk Müziği Topluluğu’nda klarnet sanatçısı olmasının yanı sıra Müzik Yorumcuları Meslek Birliği’nin (MÜYORBİR) Teknik Bilim Kurulu Başkanlığı’nı da yürütüyor.